הנדסאי או מהנדס
                                                                                           

הנדסאי או מהנדס? במה כדאי להתחיל - לימודי הנדסאי או לימודי הנדסה?

 

אז סיימת בשלום את השירות הצבאי, חסכת כסף בכמה עבודות מזדמנות, ואפילו הספקת לבצע גיחה קצרה (או ארוכה!) לטובת טיול בחוץ לארץ. עכשיו הגיע הזמן לשבת ולהחליט מספר החלטות לגבי העתיד המקצועי שלך. ההתלבטות לגבי מסלול הלימוד העתידי היא אישית, ותלויה בשיקולים שכל אדם צריך לעשות עם עצמו. החלטות אלו צריכות לקחת בחשבון תחומי עניין, תוכניות לעתיד ואפשרויות קבלה למקצוע המבוקש. אחת ההתלבטויות הנפוצות היא בין לימודי הנדסאי לבין לימודי הנדסה.

למרות השם הדומה והמבלבל, קיימים מספר הבדלים משמעותיים בין סוגי התארים, אשר קשורים בין השאר באופי הלימודים, אורכם, תוכנם והאפשרויות שהתואר מעמיד בסופו של דבר. לפני שמחליטים לגבי מסלול הלימודים, צריך להבין קודם כל מה כל תואר מספק לך. בהמשך ננסה לעמוד על כמה מההבדלים הללו.

ניגש תחילה אל לימודי הנדסאי: במסגרת לימודי הנדסאי, לומדים הסטודנטים מקצועות טכנולוגיים ומקצועיים בתחומים שונים ומגוונים: הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת תוכנה, מיזוג אוויר, סאונד, תקשורת, קולנוע וטלוויזיה, עיצוב גרפי, כימיה, ביוטכנולוגיה וחקלאות - ועוד רבים אחרים. בסוף הלימודים מוענק לבוגרים תואר הנדסאי.

הייחוד של לימודי הנדסאי הוא בפרקטיות שלהם. לימודי הנדסאי שמים דגש רב על הצדדים המעשיים של המקצוע הנלמד. היתרון הברור שגלום בכך הוא שהסטודנטים מקבלים את ההכנה הטובה ביותר לקראת "החיים האמיתיים" במסגרת ההסמכה המקצועית שלהם, דבר שמסייע להם באופן משמעותי להיקלט בצורה הטובה ביותר בשוק העבודה. מקצועות הנלמדים במהלך לימודי הנדסאי נחשבים לנדרשים מאוד בשוק העבודה הנוכחי, ובוגרים רבים משתלבים בתור טכנאים והנדסאים במקומות עבודה מעולים, עם משרות נחשקות ובשכר גבוה.

לימודי הנדסאי מתבצעים בדרך כלל במכללות טכנולוגיות ובבתי ספר להנדסאים הפזורים ברחבי הארץ. הלימודים אורכים ארבעה סימסטרים (שנתיים בסך הכל). מוסדות אלו פועלים במקביל ובתיאום מלא עם המוסדות האקדמיים, והם מאפשרים לבוגרי מסלולים של לימודי הנדסאי להמשיך ולקבל תארים אקדמיים בהמשך.

כעת נעבור אל לימודי הנדסה: לימודי הנדסה מכשירים ומסמיכים מהנדסים בתחומים שונים. קיים מבחר רחב של מקצועות טכנולוגיים המאפשרים לימודי הנדסה במסגרתם. ניתן להזכיר בין השאר הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת חשמל, הנדסת בניין, מכונות, מערכות מידע, תוכנה, ביו-רפואה וביו-טכנולוגיה. מהנדסים מקבלים הכשרה בתחומים שונים במהלך לימודיהם, והם כוללים בדרך קורסים עיוניים רבים, כמו פיזיקה, תכנות, חשבון דיפרנציאלי ועוד. רק בהמשך התואר נוגעים הסטודנטים בחלקים היותר פרקטיים והמעשיים של המקצוע.

לימודי מהנדס נחשבים בדרך כלל כיוקרתיים למדי בישראל, וקיימת דרישה גבוהה בשוק העבודה עבור מהנדסים. חברות היי-טק, למשל, דורשות בדרך כלל לימודי הנדסה על מנת להתקבל למשרות מבוקשות. לא מפתיע לגלות, אם כן, שהשכר במשק עבור מהנדסים נחשב לגבוה במיוחד, ובהתאם לזאת, בוחרים צעירים רבים במסלולים של לימודי הנדסה שונים.

לימודי הנדסה מתבצעים לאורך 4 שנות לימוד, בסופם מוענק תואר בוגר מדעי ההנדסה (B.Sc). ניתן למצוא לימודי הנדסה באוניברסיטאות ברחבי הארץ - ובראשם הטכניון, אוניברסיטת באר שבע ואוניברסיטת תל אביב ובתחומים ספציפיים גם באוניברסיטה העברית ובר אילן. מכללות מסוימות ברחבי הארץ מאפשרות גם הן לימודי הנדסה.

באמצעות היכרות טובה עם כל הצדדים של לימודי הנדסאי ולימודי הנדסה, תוכלו לבצע את הבחירה הנכונה ביותר עבורכם. קחו בחשבון את האפשרויות העומדות בפניכם, את האמצעים וגם את המטרות. התייעצו, בררו את מירב הפרטים וקבלו את כל המידע האפשרי - והעיקר, בחרו את המסלול הטוב ביותר עבורכם.