החינוך הטכנולוגי בישראל

החינוך הטכנולוגי מקצועי בישראל הפך בשנים האחרונות לתחום השכלה מבוקש ונחשב. על מנת לספק את הביקוש הגדל, החלו מכללות רבות להציע תכניות להנדסאים או טכנאים מוסמכים, ואם בתחילה היה מדובר במספר תחומים מצומצם, המשיק לתחומי הנדסה ספציפיים, הרי שכיום כמעט כל תחום הנדסה, טכנולוגיה או מדע, מאפשר לימודי תואר הנדסאי או טכנאי מוסמך.

כיום ישנו מספר גדול מאד של מכללות, המעניקות תואר הנדסאי או טכנאי. חלק מן המכללות הן מכללות להנדסה, אשר פתחו מסלולי לימוד לתואר הנדסאי או טכנאי בנוסף ללימודים לתואר מהנדס, וחלקן מכללות מקצועיות, אשר קמו על טהרת לימודי הנדסאים או טכנאים מוסמכים. בנוסף, בתי ספר תיכוניים רבים מציעים כיום לימודים לתואר הנדסאי או טכנאי מוסמך, כהמשך ישיר ללימודים התיכוניים.

מכללות להנדסאים או טכנאים מציעות מסלולי לימוד מבוקשים, השואפים להכשיר כוח אדם איכותי, מקצועי ומיומן שישתלב בעולם המדע והטכנולוגיה, בתעשייה ובהיי טק, ויקשר בין המהנדסים ואנשי הפיתוח לעובדי הייצור. המכללות השונות להנדסאים וטכנאים שואפות להעניק לסטודנטים השכלה, ידע כלים ומיומנויות שיכשירו עובדים מקצועיים בתחומים טכנולוגיים מתקדמים ובהתמחויות מיוחדות עדכניות הדרושות לתעשייה ולמשק הישראלי. הנדסאים וטכנאים מוסמכים ממלאים תפקידים טכנולוגיים במפעלי תעשייה, מפעלי היי טק, מפעלים ביטחוניים, מכוני מחקר, רשויות, מוסדות ציבור ועוד.

המכללות אשר מעניקות תואר הנדסאי או טכנאי מוסמך עובדות בשיתוף, באישור ובפיקוח המה"ט - המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע. מה"ט הינו גוף ממלכתי, המופקד על הכשרת טכנאים מוסמכים והנדסאים, הפועל במסגרת האגף להכשרה ופיתוח כוח אדם במשרד התעשייה, מסחר ותעסוקה. מה"ט הוקם בשנת 1970 כזרוע של האגף להכשרה טכנולוגית ופיתוח כוח אדם במשרד העבודה והרווחה, בשיתוף משרד החינוך והתרבות והסתדרות הטכנאים וההנדסאים. בפועל ולמעשה, התואר שמעניקות המכללות - תואר הנדסאי או תואר טכנאי מוסמך, מוענק על ידי המה"ט.

מה"ט אחראי על הפיקוח והבקרה על מסלולי הלימוד במכללות להנדסאים ולטכנאים, במגוון רחב של נושאים ובאמצעים שונים: קביעת וכתיבת תוכניות לימודים ברמה גבוהה ובאוריינטציה אקדמית, פיקוח על איכות ההוראה וההכשרה ועל מעבדות ותשתיות הלימוד, הפעלת מפקחים מקצועיים ויועצים אקדמיים בעלי תואר שני ושלישי, קיום השתלמויות לראשי המגמות ולמרצים, ניסוח ובדיקה של בחינות ממלכתיות, בחינת פרויקט הגמר של הסטודנטים, הענקת אישור דיפלומות לבוגרים ועוד. בנוסף, מה"ט פועל מול המל"ג - המועצה להשכלה גבוהה, ומול מוסדות אקדמיים (מכללות ואוניברסיטאות) לקידום נושאים הקשורים להשכלה ולהכשרה טכנולוגית במכללות שבפיקוחו. מה"ט והמכללות הטכנולוגיות פועלים מול המוסדות האקדמיים בנושאים רבים, לרבות כתיבת תוכניות הלימודים ותכני הלימוד, המהוים בסיס להכשרה ולהמשך לימודים לתארים אקדמיים.

התוצאה היא, שרמת הלימודים במכללות השונות להנדסאים או טכנאים, על שלוחותיהן השונות, גבוהה ביותר, והדיפלומות שמעניקה מה"ט מעניקות מקצוע מעשי וחשוב, ומאפשרות השתלבות בטוחה בשוק העבודה בתעשייה ובמשק הישראלי.

המכללות להנדסאים וטכנאים מציעות מסלולי לימוד גמישים, חלקם נערכים בבוקר וחלקם הם מסלולים משולבים - בוקר וערב, אשר מאפשרים שילוב של הלימודים עם עבודה וקריירה או לעתים עם לימודים אחרים. מסלולי הלימוד להנדסאים וטכנאים מוסמכים הם במגוון עצום של מגמות, כגון: אדריכלות ועיצוב פנים, אדריכלות נוף, הנדסה אזרחית, הנדסת ביוטכנולוגיה, מדידות, הנדסת כימיה, הנדסת חקלאות, הנדסת מכשור ובקרה, הנדסת פלסטיקה, הנדסת חשמל, הנדסת אלקטרוניקה, הנדסת תוכנה, הנדסת סביבה, הנדסת תעשיה וניהול, הנדסת מכונות, הנדסת קירור ומיזוג אויר, צילום ומדיה דיגיטליים, עיצוב תעשייתי, הפקות דפוס, קולנוע וטלוויזיה, הנדסת קול הגברה והקלטה (סאונד), הנדסת תקשורת חזותית, הנדסת תקשורת אינטראקטיבית.